Πώς μπορούν να βελτιωθούν οι ρύποι σε ένα παλιό diesel αυτοκίνητο μέσω υδρογόνου;;

Οι κάτοχοι diesel αυτοκινήτων θα πρέπει πολύ σύντομα να αντιμετωπίσουν τις απαγορεύσεις, που θα προκύψουν από την παλαιότητα του μοντέλου τους. Αν το diesel όχημά σας είναι προδιαγραφών Euro 6, δεν υπάρχει πρόβλημα. Αν είναι παλαιότερο (Euro 5 και κάτω), μην απογοητεύστε, αφού υπάρχουν τρόποι να το... αναβαθμίσετε. 

Άλλωστε, δε ζούμε σε κάποια προηγμένη ευρωπαϊκή χώρα, όπου οι περιορισμοί είναι πιο αυστηροί κτλ., κτλ. Σκεφθείτε ότι στη Γερμανία η λίστα των πόλεων, στις οποίες υπάρχουν αυστηρά όρια για το οξείδιο του αζώτου (NOx) αριθμεί 65 μέλη. Παρ’ όλα αυτά, οι ιδιοκτήτες diesel αυτοκινήτων έχουν στη διάθεσή τους διάφορες επιλογές... κάλυψης.

Η πρώτη, αλλά ταυτόχρονα μάλλον πιο σκριβή είναι η απόσυρση του αυτοκινήτου παλιάς τεχνολογίας και η αγορά καινούργιου με κέρδος το «όφελος απόσυρσης». Στη συνέχεια ακολουθούν οι μετασκευές, που περιλαμβάνουν πολύ διάλυμα... ουρίας, το AdBlue. Το τελευταίο, μέσω μιας χημικής αντίδρασης, μετατρέπει τα δηλητηριώδη οξείδια του αζώτου στα καυσαέρια του diesel σε άζωτο και υδρογόνο, που δεν είναι βλαβερά. Βέβαια, για τη χρήση του AdBlue χρειάζεται η τοποθέτηση ενός πρόσθετου ρεζερβουάρ, για παράδειγμα στην κοιλότητα του χώρου για το ελαστικό-ρεζέρβα. Εκτός του διαλύματος ουρίας, αναγκαία σε αυτήν τη μετασκευή κρίνονται επίσης τα απαιτούμενα συστήματα θέρμανσης, αισθητήρες και άλλα μικρότερα κατασκευαστικά μέρη.

Μπορεί κάθε diesel αυτοκίνητο να δεχθεί τη μετασκευή με τον καταλύτη SCR;

Αρχικά, ναι, αλλά και όχι... Κάποιες μετασκευάστριες εταιρείες στο εξωτερικό υποστηρίζουν ότι κατά βάση δεν υφίστανται τεχνικές δυσκολίες. Πάντως, η μη ύπαρξη αρκετού χώρου είναι ένα πρόβλημα στα πιο γερασμένα μοντέλα, ενώ δεν αποκλείεται μία μετασκευή να υπερβεί χρηματικά κατά πολύ την αξία του αυτοκινήτου. Γι’ αυτόν το λόγο, οι εταιρείες καταλυτών επικεντρώνονται στην κατασκευή των προϊόντων τους για μοντέλα προδιαγραφών Euro-5 και Euro-6 χωρίς καταλύτη SCR. Το θέμα είναι πως πάρα πολλά diesel αυτοκίνητα παλαιότερων προδιαγραφών (Euro 4 και κατώτερα) δε θα μπορέσουν να ενταχθούν σε ένα πρόγραμμα μετασκευών.

Τι υπόσχονται οι κατασκευαστές καταλυτών;

Τα μηνύματα των κατασκευαστών καταλυτών ακούγονται μεν πολύ όμορφα, αλλά είναι υπερβολικά αισιόδοξα και… too good to be true. Μεταξύ άλλων έχουμε δει «Μείωση των εκπομπών μικροσωματιδίων κατά πάνω από 99%» ή «Οι εκπομπές NOx μειώνονται κατά 94%». Μεγάλοι οι αριθμοί, υπερβολικές οι υποσχέσεις των μετασκευαστών...

Τα εκ των υστέρων τοποθετημένα συστήματα SCR θα καταστήσουν το diesel αυτοκίνητό μου αυτόματα σε ένα μοντέλο προδιαγραφών Euro-6-Auto;

Όχι, γιατί για το Euro 6 είναι απαραίτητο και ένα πρόγραμμα επικύρωσης, διάρκειας δύο έως τριών ετών. Εκτός αυτού δεν είναι ακόμα ξεκάθαρο, αν τα μετασκευασμένα μοντέλα, προδιαγραφών Euro-5-Diesel, μπορούν τελικά υπό όλες τις συνθήκες να πιεστούν να εκπέμπουν τουλάχιστον 80 mg NOx/km. Εμείς θεωρούμε ότι αυτό είναι κάτι πολύ δύσκολο. Έτσι, ένα αυτοκίνητο των παραπάνω προδιαγραφών δε θα νομιμοποιείται να εισέρχεται στο κέντρο των πόλεων, όπου ισχύουν οι σχετικοί περιορισμοί.

Τηρούν οι καταλύτες των μετασκευών ό,τι υπόσχονται οι κατασκευαστές τους;

Οι δοκιμές των κατασκευαστών καταλυτών μέχρι στιγμή δικαιώνουν τις προσπάθειές τους, καθώς καταγράφονται μειώσεις εκπομπών NOx σε ποσοστό, που κυμαίνεται ακόμα και μεταξύ 70 και 90%! Βέβαια, τα συστήματα από τις μετασκευές πρέπει να αποδείξουν ότι λειτουργούν σωστά υπό όλες τις συνθήκες. Γιατί, εκτός από την καλοκαιρία, υπάρχει μπροστά μας το υγρό φθινόπωρο και ο κρύος χειμώνας.

Πόσο κοστίζει η μετασκευή, ποιος πληρώνει και ποιος φέρει την ευθύνη;

Σύμφωνα με εταιρείες από το εξωτερικό, τα έξοδα μπορεί να φτάσουν ακόμα και τα 1.500 ευρώ. Σε διάφορες έρευνες σχετικά με το πιθανό κόστος μιας μετασκευής, τα έξοδα κυμαίνονται μεταξύ 1.400 και 3.300 ευρώ. Ωστόσο, άλλες πηγές, όπως ο αντίστοιχος ΣΕΑΑ της Γερμανίας κάνει λόγο για ένα ποσό ανάμεσα στα 2.500 και 10.000 ευρώ. Επίσης, γίνεται πολλή κουβέντα για τον... παραλήπτη του λογαριασμού. Αυτός δεν είναι άλλος από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, με τις Daimler και VW να έχουν δηλώσει ήδη την ετοιμότητά τους για τη συμμετοχή τους σε οποιαδήποτε μετασκευή. Από την πλευρά τους, BMW και Opel θεωρούν εαυτούς ως μη εμπλεκόμενους, ενώ πολλοί κατασκευαστές ακόμη τηρούν στάση αναμονής. Όσο για τη λήψη της ευθύνης, αυτή η υποχρέωση ανήκει στους μετασκευαστές.

Πηγή: Car And Driver