"ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ" ΑΣΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΜΕ ΥΔΡΟΓΟΝΟ

Δοκιμές σε πόλεις σε όλον τον κόσμο απέδειξαν, ότι τα λεωφορεία επιβατών κυψελών καυσίμου μπορούν να μειώσουν τις εκπομπές και την ηχορύπανση, ενώ παράλληλα, παρέχουν καλές δημόσιες συγκοινωνίες. Τα νέα έργα που χρηματοδοτούνται από την ΕΕ θα μπορούσαν να διπλασιάσουν τον στόλο των ευρωπαϊκών λεωφορείων υδρογόνου - μειώνοντας το κόστος των οχημάτων και των υποδομών ανά λεωφορείο, για να ενισχυθεί η αφομοίωση της τεχνολογίας.

Τα λεωφορεία κυψελών καυσίμου είναι μια ελκυστική λύση για τις δημόσιες συγκοινωνίες. Μπορούν να ταξιδεύουν με μεγάλες και οικονομικές μετατοπίσεις, προτού ανεφοδιαστούν γρήγορα στις αποθήκες λεωφορείων, ενώ δεν παράγουν εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ή σωματιδίων, ελαχιστοποιώντας τις επιπτώσεις στο περιβάλλον και την υγεία.

Τα λεωφορεία κινούνται από ηλεκτροχημικά κύτταρα που συνδυάζουν υδρογόνο αποθηκευμένο σε δεξαμενές υψηλής πίεσης με οξυγόνο από τον αέρα για να παράγει ηλεκτρική ενέργεια, θερμότητα και νερό. Η απόδοση συγκρίνεται καλά με τις πλέον καθιερωμένες τεχνολογίες καυσίμων ντίζελ, τρόλεϊ (τραμ) και λεωφορείων μπαταριών.

Σύμφωνα με τις δοκιμές, δεν υπάρχει αισθητή διαφορά: τα λεωφορεία υδρογόνου είναι καθαρά, ομαλά και εύκολα οδηγούμενα. Ένα λεωφορείο με κυψέλες καυσίμου "μπορεί να οδηγήσει για 300-450 χιλιόμετρα πριν να χρειαστεί ανεφοδιασμό", λέει η μελέτη των λεωφορείων της FCH JU. Αυτό δίνει στην τεχνολογία ένα πλεονέκτημα σε σχέση με τα περισσότερα καθιερωμένα λεωφορεία μπαταριών, τα οποία έχουν πιο περιορισμένες σειρές. Και καθώς μεταφέρουν αρκετά καύσιμα στο πλοίο για πλήρη στροφή, τα λεωφορεία χρειάζονται ελάχιστη υποδομή διαδρομών, σε αντίθεση με τα τρόλεϊ και ορισμένα λεωφορεία μπαταριών

 

Ξεπερνώντας τα εμπόδια

Τα τελευταία 15 χρόνια, τα λεωφορεία κυψελών καυσίμου έχουν βελτιωθεί σημαντικά. Η αποδοτικότητα των καυσίμων υδρογόνου αυξήθηκε τρεις φορές σε περίπου 8-9 kg H2 / 100 km, ενώ οι χρόνοι ανεφοδιασμού έχουν μειωθεί σε λιγότερο από το μισό (σε λιγότερο από 10 λεπτά). Ωστόσο, στην Ευρώπη λειτουργούν μόνο 91 λεωφορεία κυψελών καυσίμου.

Γιατί δεν χρησιμοποιούνται ευρύτερα; Ένας λόγος είναι ,ότι εξακολουθεί να είναι μια νέα τεχνολογία. Οι επιχειρήσεις λεωφορείων είναι απρόθυμες να επενδύσουν στα νέα οχήματα χωρίς συγκεκριμένες ενδείξεις, σχετικά με τους κινδύνους και τις αποδόσεις τους, ενώ η χαμηλή ζήτηση τα καθιστά δαπανηρά για την κατασκευή και τον περιορισμό της υποστήριξης μετά την πώληση.
Για την αντιμετώπιση αυτών των φραγμών, δοκιμές μικρής κλίμακας επίδειξης λεωφορείων κυψελών καυσίμου πραγματοποιούνται σε εμπορικούς στόλους σε όλο τον κόσμο. Παρέχουν δεδομένα σχετικά με το κόστος και την ορθή επιχειρησιακή πρακτική, βελτιώνοντας τις κλίμακες οικονομίας και τις αλυσίδες εφοδιασμού. Έτσι, δίνουν στις επιχειρήσεις τη δυνατότητα να αναπτύξουν μοντέλα λεωφορείων και να αυξήσουν την ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με την τεχνολογία.

 

Βασικές δοκιμές στην Ευρώπη περιλαμβάνουν:

  • CUTE: Η πρώτη δοκιμή που χρηματοδοτήθηκε από την ΕΕ, ξεκίνησε το 2003. Δοκίμασε στόλους τριών λεωφορείων σε εννέα ευρωπαϊκές πόλεις για τρία χρόνια.Το έργο αυτό επέκτεινε τις διαδηλώσεις μικρών επιχειρήσεων σε 10 πόλεις σε τρεις ηπείρους, χρηματοδοτώντας συνολικά 47 λεωφορεία

 

  • High V.LO-City, HyTRANSIT and 3Emotion: Αυτά τα έργα που χρηματοδοτούνται από την ΚΓΠ της FCH δοκιμάζουν μεγαλύτερους στόλους (περίπου 20 λεωφορείων) σε περισσότερες πόλεις.
    Αυτά τα έργα επίδειξης ήταν επιτυχημένα τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους επιβάτες. Για παράδειγμα (μέρος του CHIC), ένας μικρός στόλος οκτώ λεωφορείων κυψελών καυσίμου στο Λονδίνο (Ηνωμένο Βασίλειο) λειτούργησε κατά μήκος μιας πολυσύχναστης διαδρομής που είναι δημοφιλής στους τουρίστες. Η συμμετέχουσα εταιρία μεταφορών σκοπεύει τώρα να επεκτείνει το στόλο υδρογόνου της.

 

Ανάπτυξη ικανοτήτων

Η FCH JU υποστηρίζει πλέον 67 από τα λεωφορεία στην Ευρώπη. Έχει δημοσιεύσει πρόσκληση υποβολής προτάσεων για δοκιμή τουλάχιστον 100 λεωφορείων. Σε περίπτωση επιτυχίας αυτής της επίδειξης, θα αυξηθεί η εμπιστοσύνη στην επένδυση σε επιχειρήσεις λεωφορείων κυψελών καυσίμου. Προσθέτει, ότι το υφιστάμενο ενδιαφέρον από τις επιχειρήσεις λεωφορείων θα μπορούσε να επεκτείνει τον στόλο της Ευρώπης σε πάνω από 500 λεωφορεία, με πιθανή ευρωπαϊκή αγορά ύψους 1,5 δισ. Ευρώ.

Τα λεωφορεία κυψελών καυσίμου θα μπορούσαν να καλύψουν την παραγωγή λεωφορείων μπαταριών και σε τεχνικά επίπεδα σε 5-10 χρόνια.

Η FCH JU διαδραμάτισε κεντρικό ρόλο στην προσέγγιση των αγορών ζήτησης και προσφοράς, βοηθώντας την Ευρώπη να καταστεί παγκόσμιος ηγέτης στην τεχνολογία.

Αυτές οι προσπάθειες θα μπορούσαν να αποτελέσουν το πρώτο βήμα για την ανάπτυξη μιας πλήρους ανταγωνιστικής αγοράς, με αστικές μεταφορές με μηδενικές εκπομπές υδρογόνου. Προκύπτουν αμέτρητες θετικές επιπτώσεις, όσον αφορά το περιβάλλον, τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης και την οικονομική ανάπτυξη.


πηγή: hydrogeneurope.eu