«Βροχή» επενδυτικών σχεδίων για το υδρογόνο από Ελληνες και ξένους

Μεγάλοι εγχώριοι και ξένοι ενεργειακοί όμιλοι, αλλά και πιο μικρές εταιρείες από ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, μπαίνουν στην «κούρσα» της κρίσιμης για την ενεργειακή μετάβαση τεχνολογίας του υδρογόνου, με προτάσεις που οδηγούν μελλοντικά στη χρήση του υδρογόνου σε βιομηχανίες, θαλάσσιες μεταφορές αλλά και στα τρένα. 

Στην πρόσκληση των υπουργείων Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για υποβολή προτάσεων στο πλαίσιο του Προγράμματος Σημαντικών Εργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) «Υδρογόνο», κατατέθηκαν σύμφωνα με πληροφορίες 23 συνολικά προτάσεις. 

Στη λίστα των έργων φιγουράρει το περίφημο White Dragon στο οποίο συμμετέχουν μεγάλες βιομηχανικές επιχειρήσεις, όπως η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ, τα ΕΛΠΕ, η Motor Oil, η Μytilineos, η Cenergy, η ΤΕΡΝΑ, η πολωνική εταιρεία Solaris, αλλά και ερευνητικά ιδρύματα, όπως ο «Δημόκριτος» και το ΕΚΕΤΑ. Πρόκειται για μια επένδυση άνω των 2 δισ. ευρώ που μπορεί να φτάσει και τα 4 δισ. ανάλογα με τα φωτοβολταϊκά πάρκα που θα κατασκευαστούν. Το σχέδιο περιλαμβάνει μια μονάδα παραγωγής ανανεώσιμων πηγών υδρογόνου 3.875 GW ηλεκτρολυτών έως το 2028. Μόλις αναπτυχθούν πλήρως, οι ηλεκτρολύτες θα παράγουν 16.000 τόνους/έτος πράσινου υδρογόνου και θα ενισχύσουν τη διαδικασία απολιγνιτοποίησης στη Δυτική Μακεδονία.

Δυναμική εμφάνιση έκανε και ο ιταλικός κολοσσός Enel Green Power με το έργο Green Hydrogen-NEMO project, που αφορά την παραγωγή πράσινου υδρογόνου. Θα παράγεται από έργα που θα αναπτύξει η εταιρεία, αιολικά ή φωτοβολταϊκά, και η χρήση του θα είναι για βιομηχανική χρήση σε εργοστάσια της βιομηχανικής ζώνης του Βόλου. Το γεγονός ότι ο ηλεκτρολύτης θα βρίσκεται στον χώρο της βιομηχανικής περιοχής μειώνει σημαντικά την τελική τιμή του καυσίμου, κυρίως λόγω απουσίας εξόδων μεταφοράς. Ο ηλεκτρολύτης έχει υπολογιστεί στο μέγεθος των 100 MW σε 6 συστοιχίες και το έργο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2025 και να έχει διάρκεια ζωής 15 έτη.

H Ιταλία εμφανίστηκε με ακόμη μία εταιρεία, τη Snam (leader της κοινοπραξίας που ελέγχει τον ΔΕΣΦΑ), σε κοινή πρόταση με την Damco Energy (όμιλος Κοπελούζου). Το έργο παραγωγής υδρογόνου θα κατασκευαστεί από εταιρεία που θα συστήσουν από κοινού και η χρήση του καυσίμου θα κατευθυνθεί στον ανεφοδιασμό τρένων.

Η λίστα των έργων περιλαμβάνει επίσης πρόταση της Motor Oil για μονάδα παραγωγής υδρογόνου σε συνεργασία με το Ιδρυμα Ερευνας και Τεχνολογίας, το Εργαστήριο Θαλασσίων Μεταφορών και τη Σχολή Μηχανολόγων Ηλεκτρολόγων. Η εταιρεία έχει εκπονήσει ήδη μελέτη για τη χρήση του υδρογόνου ως ναυτιλιακού καυσίμου διεθνούς αγοράς, ενώ η πρόταση περιλαμβάνει και σύνδεση της μονάδας που θα κατασκευαστεί με το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ.

Θέση στην αγορά του νέου καυσίμου παίρνει και η ΔΕΗ με δύο προτάσεις. Μία για την κατασκευή μονάδας υδρογόνου ισχύος 100 MW στη Μεγαλόπολη και μία αντίστοιχης ισχύος στη Δυτική Μακεδονία. Μερίδιο διεκδικούν και βιομηχανίες όπως η τσιμεντοβιομηχανία «Τιτάν», με στόχο την παραγωγή τσιμέντου από πράσινο υδρογόνο, και η EΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ.

Πρόταση έχει καταθέσει και η Energean για την κατασκευή μικρής κλίμακας μονάδας μπλε υδρογόνου στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στην Καβάλα, κοντά στο κοίτασμα του Πρίνου. 

Στη λίστα των προτάσεων περιλαμβάνονται επίσης η εταιρεία Advent Technologies που δραστηριοποιείται στην παραγωγή κυψελίδων καυσίμων (fuel cells) επόμενης γενιάς, η Quest Energy του ομίλου Quest, η Vat & Volt, η Εunice, η Alpha Marine Consulting P.C. και η Claritas (εταιρεία διαχείρισης επενδύσεων, που επικεντρώνεται σε εναλλακτικές επενδύσεις). 

Πηγή: kathimerini.gr