Πώς λειτουργούν τα αυτοκίνητα με κυψέλες υδρογόνου;

Eίναι παγκοσμίως αναγνωρισμένη συνθήκη πως οι παραδοσιακοί τρόποι κίνησης έχουν ημερομηνία λήξης. Ο ορυκτός πλούτος του πλανήτη κάποια στιγμή θα στερέψει, ενώ ακόμα και πριν αυτό συμβεί τα καύσιμα θα έχουν γίνει τόσο σπάνια και πανάκριβα, που θα απευθύνονται σε ελάχιστους και ενδεχομένως να προκληθούν συρράξεις για τα «μάτια» τους (όσο ακραίο κι αν φαντάζει το σενάριο των ταινιών Mad Max, δεν είναι αδύνατο να συμβεί αλήθεια).

Όλα τα παραπάνω, ωστόσο, αφορούν ένα δυστοπικό και μακρινό μέλλον. Βέβαια ούτε στο σήμερα είναι εύκολα τα πράγματα για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ο «διωγμός» που υφίστανται από τις ολοένα αυστηρότερες εκπομπές ρύπων, έχει φέρει την ηλεκτροκίνηση σε πρώτο πλάνο. Όμως δεν αποτελεί μονοπώλιο στις εναλλακτικές μορφές κίνησης. Τα υδρογονοκίνητα οχήματα βρίσκονται εδώ και χρόνια στο ραντάρ των αυτοκινητοβιομηχανιών, με την ανάλογη τεχνολογία κυψελών καυσίμου να απασχολεί τα κέντρα Έρευνας και Εξέλιξης. Σε καμία περίπτωση όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όμως μοντέλα σαν το Toyota Mirai και το Honda Clarity κρατούν ζωντανή την τεχνοτροπία του υδρογόνου. Πώς, όμως, λειτουργεί;

Ο εγνωσμένης αξίας μηχανολόγος του Engineering Explained, Jason Fenske, καταπιάνεται με το θέμα και μας δανείζει τα «φώτα» του. Η αρχή λειτουργίας -αν εξαιρέσουμε τους πολύπλοκους χημικούς τύπους- είναι αρκετά απλή: η κυψέλη καυσίμου αποτελείται από έναν καταλύτη πλατίνας, μια μεμβράνη ανταλλαγής πρωτονίων και τον θάλαμο καύσης (όσο μπορούμε να το πούμε έτσι). Το υδρογόνο που βρίσκεται στις δεξαμενές εισέρχεται στην κυψέλη μέσω του καταλύτη, όπου διαχωρίζεται από τα ηλεκτρόνια. Τα τελευταία τροφοδοτούν με ενέργεια τον ηλεκτροκινητήρα και επιστρέφουν στην κυψέλη καυσίμου, όπου συναντούν τα μόρια του υδρογόνου και αυτά του οξυγόνου -που έχουν έρθει από την εισαγωγή αέρα- ώστε όλα μαζί να σχηματίσουν νερό και να ολοκληρώσουν την χημική αντίδραση.

Η ενέργεια που απελευθερώνεται από αυτό το «αλισβερίσι» των στοιχείων, οδηγείται στην ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου η οποία αποφασίζει πώς θα την χρησιμοποιήσει: είτε για να φορτίσει τις μπαταρίες δηλαδή, είτε για να τροφοδοτήσει απευθείας τον ηλεκτροκινητήρα και αυτός με την σειρά του τους τροχούς. Η δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας φυσικά υπάρχει και εδώ. Όπως είπαμε η συνολική επιβάρυνση του περιβάλλοντος από όλα τα παραπάνω είναι νεράκι, κάτι που σημαίνει πως αναλόγως του τρόπου παραγωγής του ηλεκτρισμού (λιγνιτική ή αιολική ας πούμε) τα υδρογονοκίνητα οχήματα είναι πιο καθαρά ακόμα και από τα ηλεκτρικά!

Πηγή: autogreeknews.gr