Το υδρογόνο είναι πιο κοντά από ποτέ στις μεταφορές

Mercedes-Benz GenH2 Truck, φορτηγό με κυψέλη καυσίμου και αυτονομία 1.000 χιλιομέτρων, Mercedes-Benz eActros LongHaul και Mercedes-Benz eActros, ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία και αυτονομία περίπου 500 και 200 χιλιομέτρων, αντίστοιχα.

Προ ημερών, αν ανατρέξετε στα θέματα της ενότητας Auto, είχα γράψει με τίτλο «Μήπως ήρθε η ώρα για τις κυψέλες καυσίμου υδρογόνου;» για το γεγονός ότι η Bosch, μια γερμανική εταιρεία, θα ξεκινήσει την παραγωγή συστήματος κίνησης κυψελών καυσίμου υδρογόνου, αρχικά για φορτηγά και στη συνέχεια για επιβατικά.

Και η Bosch, που εξειδικεύεται σε διάφορα συστήματα αυτοκινήτου, είναι βέβαιο ότι θα τα καταφέρει, σκοπεύοντας να βάλει στην παραγωγή το 2022 – 2023 φορτηγό με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου με ωφέλιμο φορτίο 40 τόνων.

Τώρα, μια ακόμη γερμανική εταιρεία, κατασκευάστρια φορτηγών, η Daimler Trucks, παρουσιάζοντας τη στρατηγική της για την τεχνολογία εξηλεκτρισμού των οχημάτων της, αποκάλυψε τρία φορτηγά μεγάλων αποστάσεων, το πρωτότυπο Mercedes-Benz GenH2 Truck (δοκιμές το 2023) με κυψέλη καυσίμου υδρογόνου και αυτονομία 1.000 και πλέον χιλιομέτρων με ένα μόνο ρεζερβουάρ υδρογόνου, το ηλεκτρικό Mercedes-Benz eActros LongHaul (στην παραγωγή το 2024), με μπαταρία και αυτονομία περίπου 500 χιλιόμετρα και το επίσης ηλεκτρικό Mercedes-Benz eActros για τον κλάδο των διανομών (παραγωγή το 2021), με αυτονομία περίπου 200 χιλιόμετρα.

Δεν είναι τυχαίο ότι δύο γερμανικές εταιρείες κάνουν τέτοια βήματα ως προς το υδρογόνο. Η Γερμανία, διαθέτει εδώ και χρόνια ένα σχετικά καλό δίκτυο υδρογόνου και μάλιστα χρηματοδοτεί εδώ και μία δεκαετία το υδρογόνο ως καύσιμο για τις μεταφορές. Μάλιστα, ο Andreas Scheuer, Ομοσπονδιακός υπουργός Μεταφορών και Ψηφιακών Υποδομών, επισημαίνει ότι: «Χρειαζόμαστε στους δρόμους οχήματα μεταφοράς αγαθών με μηδενικούς ρύπους, συμπεριλαμβανομένων και των φορτηγών με κυψέλες καυσίμου. Το υδρογόνο έχει τεράστιες δυνατότητες ως προς την προστασία του περιβάλλοντος και την ενίσχυση της οικονομίας. Θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε σθεναρά την ανάπτυξη συστημάτων μετάδοσης κίνησης και καινοτομιών φιλικών προς το περιβάλλον στη Γερμανία».

Τώρα, η καινοτομία που παρουσίασε η Daimler Trucks, έγκειται στο γεγονός ότι χρησιμοποιεί το υγρό υδρογόνο (LH2) και όχι το αέριο υδρογόνο, διότι σε αυτήν την κατάσταση, η ενεργειακή πυκνότητα είναι πολύ υψηλότερη. Ως αποτέλεσμα, τα ρεζερβουάρ ενός φορτηγού με κυψέλη καυσίμου που χρησιμοποιεί υγρό υδρογόνο είναι πολύ μικρότερα και, λόγω της χαμηλότερης πίεσης, σημαντικά ελαφρύτερα. Έτσι, αυξάνεται η χωρητικότητα φορτίου και το ωφέλιμο φορτίο. Συγχρόνως, είναι δυνατή η μεταφορά μεγαλύτερης ποσότητας υδρογόνου, γεγονός που αυξάνει σημαντικά την αυτονομία των φορτηγών.

Σήμερα, η Daimler Trucks προωθεί την ανάπτυξη των απαραίτητων τεχνολογιών των συστημάτων ρεζερβουάρ, προκειμένου το υγρό υδρογόνο να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε κινητές εφαρμογές, ως πηγή ενέργειας για φορτηγά μαζικής παραγωγής με κυψέλη καυσίμου. Ήδη, η αποθήκευση κρυογονικού υγρού υδρογόνου στους -253 βαθμούς Κελσίου αποτελεί κοινή πρακτική σε στατικές εφαρμογές, για παράδειγμα, στη βιομηχανία ή στους σταθμούς πλήρωσης υδρογόνου. Το ίδιο ισχύει για τη μεταφορά του υγρού υδρογόνου ως φορτίο.

Τα συστήματα κίνησης με μπαταρία θα χρησιμοποιούνται περισσότερο για μικρότερα φορτία και μικρότερες αποστάσεις, ενώ τα συστήματα κίνησης με κυψέλες καυσίμου τείνουν να γίνουν η προτιμώμενη επιλογή για μεγαλύτερα φορτία και μεγαλύτερες αποστάσεις.

Η εταιρεία φιλοδοξεί έως το 2039 να προσφέρει καινούρια οχήματα μόνο με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα κατά τη λειτουργία οδήγησης («tank-to-wheel») σε Ευρώπη, Βόρεια Αμερική και Ιαπωνία, ωστόσο απαιτούνται ρυθμιστικές και κυβερνητικές δράσεις, όπως η δημιουργία των απαραίτητων υποδομών για τη φόρτιση με πράσινο (από ανανεώσιμες πηγές) ηλεκτρικό ρεύμα, καθώς και για την παραγωγή, την αποθήκευση και τη μεταφορά πράσινου υγρού υδρογόνου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι όλα τα ηλεκτρικά φορτηγά της εταιρείας, αλλά και αυτά με κυψέλες καυσίμου, βασίζονται σε μια νέα αρχιτεκτονική παγκόσμιας δομοστοιχειωτής πλατφόρμας, ePowertrain.

Παράλληλα, η Daimler Truck AG και ο όμιλος Volvo, υπέγραψαν μια προκαταρκτική, μη δεσμευτική συμφωνία για τη σύσταση μιας νέας κοινοπραξίας, με σκοπό την προώθηση οχημάτων κυψελών καυσίμου.

Mercedes-Benz GenH2 Truck

Η έκδοση μαζικής παραγωγής του GenH2 Truck αναμένεται να έχει μικτό βάρος 40 τόνων και ωφέλιμο φορτίο 25 τόνων. Το υψηλό ωφέλιμο φορτίο και η μεγάλη αυτονομία επιτυγχάνονται χάρη σε δύο ειδικά ρεζερβουάρ υγρού υδρογόνου από ανοξείδωτο χάλυβα, χωρητικότητας 40 κιλών το καθένα. Το σύστημα κυψέλης καυσίμου θα παρέχει 2 x150 κιλοβάτ και περιστασιακά η μπαταρία επιπλέον 400 kW. Η χωρητικότητα αποθήκευσης της μπαταρίας, στις 70 kWh, είναι σχετικά χαμηλή, καθώς δεν προορίζεται για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών, αλλά κυρίως για την υποστήριξη της ισχύος της κυψέλης καυσίμου σε συγκεκριμένες συνθήκες, για παράδειγμα, κατά την επιτάχυνση ή κατά την οδήγηση σε ανηφόρα με πλήρες φορτίο.

ΠΗΓΗ: sport24.gr