«Κλειδί» το υδρογόνο στην πράσινη μετάβαση

Οι ευρωπαϊκοί στόχοι για το κλίμα δεν μπορούν να επιτευχθούν χωρίς τη συμβολή του υδρογόνου, ήταν το βασικό συμπέρασμα της εκδήλωσης που διοργάνωσε η ΡΑΕ στο πλαίσιο της 85ης ΔΕΘ. Πολλά ωστόσο ήταν τα ερωτήματα που διατυπώθηκαν ως προς την ωριμότητα της τεχνολογίας και τις τιμές που θα παρέχεται στην αγορά. Ο α΄ αντιπρόεδρος της ΡΑΕ, αναπληρωτής καθηγητής Δημήτριος Ψυχογιός, εκτίμησε ότι το πιθανότερο είναι η χρήση του υδρογόνου να πρέπει να επιδοτείται για πολλά χρόνια και ότι οι τωρινές αποφάσεις των υπευθύνων χάραξης πολιτικής και των επιχειρηματικών ηγετών θα κρίνουν το μέλλον του υδρογόνου, ασχέτως αν αυτό θα παράγεται από ΑΠΕ ή αέριο ή σε συνδυασμό. Οι ρυθμιστές, σύμφωνα με τον κ. Ψυχογιό, θα πρέπει να επικεντρωθούν στη διευκόλυνση της τεχνολογίας για τη μείωση του κόστους. Επίσης σημείωσε ότι «προς το παρόν το υδρογόνο είναι η καλύτερη και ευκολότερη απάντηση που έχουμε στο σύνθετο πρόβλημα της ανάσχεσης της κλιματικής αλλαγής».

«Το υδρογόνο δεν είναι ούτε Θεός ούτε διάβολος. Δεν είναι η πανάκεια, αλλά θα παίξει έναν σημαντικό ρόλο στο μέλλον. Χρειαζόμαστε ένα καθαρό καύσιμο που να είναι συμβατό με την κλιματική ουδετερότητα και το υδρογόνο θα παίξει αυτόν τον ρόλο. Μακροχρόνια, ίσως το 2030, είναι δυνατόν να παρέχεται σε πιο ανταγωνιστικές τιμές από το φυσικό αέριο», τόνισε  ο πρόεδρος της Επιτροπής για την Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο, καθηγητής Παντελής Κάπρος.

Στις ευκαιρίες που παρουσιάζει το υδρογόνο για την αναβάθμιση της χώρας μας στην Ευρώπη αναφέρθηκε ο συντονιστής της Εθνικής Επιτροπής Υδρογόνου, Κωνσταντίνος Παπαλουκάς, ανακοινώνοντας μάλιστα ότι το φθινόπωρο του 2021 η επιτροπή θα παραδώσει τη στρατηγική της για το υδρογόνο. Ο οδικός χάρτης, όπως είπε, θα αποτελείται από μίνι οδικούς χάρτες ανά κατηγορία και θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ανάπτυξη ρυθμιστικού πλαισίου, πλαίσιο καινοτομίας που θα επιχειρήσει να συνδέσει την έρευνα και τα startups κατευθείαν με την αγορά, και σχέδιο ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης του κοινού. Ο γενικός γραμματέας του Hydrogen Europe, Γιώργος Χατζημαρκάκης, αναφέρθηκε στο εργαλείο του Σημαντικού Εργου Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) «Υδρογόνο», στο οποίο, όπως είπε, συμπεριλήφθηκαν 128 έργα, που αφορούν δύο τομείς: τον τομέα της τεχνολογίας και καινοτομίας που περιλαμβάνει 58 έργα από 15 χώρες, εκ των οποίων τρία ελληνικά, και τον τομέα της βιομηχανίας με 70 έργα από 16 χώρες, εκ των οποίων δύο ελληνικά. Ο πρόεδρος της Επιτροπής Νομικών Εμπειρογνωμόνων για τη «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση» (ΔΑΜ) και Δ.Ν., δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω στη ΡΑΕ, δρ Ι. Ν. Τζώρτζης, τόνισε ότι «για την αποτελεσματική αξιοποίηση των νέων προοπτικών που σαφώς ανοίγονται με την εμφατική είσοδο του υδρογόνου στο ενεργειακό γίγνεσθαι της Ευρωπαϊκής Ενωσης και εξαιτίας του θεσμικού κενού που κατά γενική ομολογία διαπιστώνεται, θα πρέπει να δημιουργηθούν ρηξικέλευθα και απολύτως εξειδικευμένα νομικά εργαλεία που θα αποτελέσουν τη βασική κινητήριο δύναμη της όλης διαδικασίας μετάβασης προς μια οικονομία μηδενικών ρύπων.

Στις πρακτικές που υιοθετεί ο ΔΕΣΦΑ για «ένα μέλλον απανθρακοποίησης και αγοράς καθαρής ενέργειας» αναφέρθηκε η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, Μαρία Ρίτα Γκάλι. Την εκτίμηση ότι κατευθυνόμαστε αναγκαστικά στο μπλε υδρογόνο έκανε ο διευθυντής νέων τεχνολογιών και εναλλακτικών πηγών ενέργειας των ΕΛΠΕ Σπύρος Κιαρτζής, ενώ ο εκπρόσωπος του έργου White Dragon, Νικόλαος Ντάβος, παρουσίασε «ένα όραμα», όπως σημείωσε, «που ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια». Ο πυρήνας του έργου, όπως είπε, «βασίζεται στην αξιοποίηση ανανεώσιμης ηλεκτρικής ενέργειας, βραχυπρόθεσμης αποθήκευσης ενέργειας υδρογόνου, και συμπαραγωγής πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας μέσω κυψελών καυσίμου υψηλής θερμοκρασίας».

Στο σχέδιο του White Dragon αναφέρθηκε και ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Κασαπίδης, αφού ως γνωστόν θα φιλοξενηθεί στην περιοχή. Στο άμεσο μέλλον «η Δυτική Μακεδονία θα γίνει υδρογονοπηγή καθώς και η πιο πράσινη περιφέρεια της Ελλάδας», τόνισε και σημείωσε ότι το σχέδιο White Dragon θα αξιοποιηθεί ως αντικατάσταση του λιγνίτη, το υδρογόνο θα μεταφέρεται μέσω των αγωγών φυσικού αερίου εντός και εκτός Ελλάδας και θα χρησιμοποιηθεί στις μεταφορές.

Ο επικεφαλής της Εναλλακτικής Ενέργειας και των Ανανεώσιμων Καυσίμων της Motor Oil, Γιώργος Μιτκίδης, είπε πως «η Motor Oil βλέπει το έργο του Blue Med –που αποτελεί την πρόταση της Motor Oil στο πλαίσιο του IPCEI– ως συμπληρωματικό του White Dragon και έχει σκοπό τη δημιουργία μιας ευέλικτης, κλιμακούμενης και ανταγωνιστικής αλυσίδας αξίας υδρογόνου». Ο διευθύνων σύμβουλος της Σωληνουργείας Κορίνθου, Ηλίας Μπεκίρος, σημείωσε ότι «το υδρογόνο δρα συμπληρωματικά με το ρεύμα και όχι ανταγωνιστικά, καθώς μπορεί να μεταφέρει δέκα φορές περισσότερη ενέργεια».

ΠΗΓΗ: kathimerini.gr